27 november 2020
Hur Covid-19 påverkar din transport. Andra vågen.
(Senast uppdaterad 2020-11-26) En andra våg av COVID-19 rullar igenom Sverige och företagen ställer om. Vilka lärdomar har vi fått från det senaste året och hur påverkas dina transporter?
– Omställningen som tog två veckor implementeras på några dagar. I vissa fall timmar. Kunderna kan vara lugna då våra förutsättningar för att möta utmaningarna en andra gång är mycket goda, säger Oscar Törnqvist, VD på InterEast.
InterEast arbetar intensivt för att se till att ditt gods kommer fram till dörren i tid. COVID-19 skapar nya utmaningar varje dag och med de utmaningarna följer osäkerhet. Därför vill InterEast fokusera på vad de faktiskt vet om det rådande läget.
Gränser och förseningar
En stor del av InterEasts transporter går till och från Sverige och Europa. Sedan pandemins början har landsgränserna aldrig helt stängts för transporter. Vilket kan förvåna gemeneman då nyhetsrubrikerna stundtals berättar om länder som stänger ner igen. Trots det fortsätter merparten av transporterna att färdas mot sina slutdestinationer.
Det finns några exempel från våren när länder stängde sina gränser. Det skedde under kortare tider och drabbade oftast specifika gränsövergångar eller flygplatser och hamnar. När det hände fanns ofta en lösning, men förseningar gick inte att frångå.
Om pandemin förvärras till den grad som inte kan förutses, kan ingen svara på vad som kommer att hända. Men gränspersonal och chaufförer har bra rutiner vilka minimerar riskerna avsevärt. Med dem rutinerna bör transportflödena hållas igång även ifall läget förvärras.
– Vi gör vårt yttersta för att säkra ledtider och de överenskomna priserna. Om vi inte kan hålla- och tvingas frångå dem under den här perioden ber vi om förståelse, säger Anton Brink, OpsM på InterEast.
När du anlitar oss kan du alltid förvänta dig en tjänst av högsta kvalité samt att arbetet genomförs på rätt sätt.
(Senast uppdaterad 2020-11-26) InterEast uppdaterar artikeln löpande. Här publiceras ett urval av platser där det sker pågående förseningsstörningar. Den goda nyheten är att det inte är några förseningar att rapportera i dagsläget 🙂
Leverantörer
Merparten av InterEasts leverantörssamarbeten har löpt på under många år. Dialogen är konstant mellan speditören och transportföretaget för att försäkra om att respektive länders COVID-restriktioner följs.
– När du anlitar oss kan du alltid förvänta dig en tjänst av högsta kvalité samt att arbetet genomförs på rätt sätt, säger Oscar Törnqvist, VD på InterEast.
Om du kämpar för att få hem dina transporter sjövägen är det värt att notera att InterEast har plats över för sina befintliga kunder. Hör av dig.
Hur InterEast verksamhet anpassas
I mars 2020 blev alla överrumplade av COVID-19. Företag och organisationer fick försöka att snabbt ställa om hur de arbetar – InterEast likaså.
– Omställningen som i våras tog två veckor görs idag på några dagar. I vissa fall på några timmar. Kunderna kan vara lugna då våra förutsättningar för att möta utmaningarna en andra gång är mycket goda, säger Oscar Törnqvist, VD på InterEast.
Personalen på InterEast är indelad i team och majoriteten arbetar hemifrån. Om en kollega blir sjuk tas hens frakter över av någon annan insatt i teamet. På det sättet kan kunden känna sig trygg och InterEast vet att hela verksamheten inte riskerar att hamna på paus. Skulle du besöka InterEasts kontor idag (vilket du inte kan) möts du av nya förhållningsregler. Bland annat har alla rum en angivelse hur många som får vistas där samtidigt.
Inget är viktigare än vår personals hälsa och säkerhet. Vi följer utvecklingen samt Folkhälsovårdsmyndighetens rekommendationer för att skapa en trygg och säker arbetsplats, säger Anton Brink, OpsM på InterEast.
Anton Brink
Operations Manager
anton.brink@intereast.se
031-789 48 26
Oscar Törnqvist
CEO
oscar.tornqvist@intereast.se
031-789 48 01